Choose language

Raportointi johtamisen tukena

Tieto taklaa uskomuksia ja toimii johtamisen työkaluna.

Mies_Solveon.fi_Kuvituskuvia_1200x800 Mies_Solveon.fi_Kuvituskuvia_1200x800

Tiedolla johtaminen: Ajantasainen ja laadukas tieto päätöksenteon perustana

Tiedolla johtaminen on ajantasaiseen ja laadukkaaseen tietoon perustuvaa päätöksentekoa. Kerätyn tiedon perusteella pystytään ennakoimaan eri toimenpiteiden ja tapahtumien syy-seuraussuhteita ja niiden vaikutusta tulevaisuudessa.

Tiedolla johtaminen auttaa kehittämään organisaation toimintaa sekä kohdentamaan resursseja oikea-aikaisesti. Laadukkaalla datalla saadaan tehtyä faktoihin pohjautuvia päätöksiä.

wfm_raportointi_gif1_smallerfile

Taklaa uskomukset tiedolla

Työpaikoilla ja työyhteisöjen sisällä kiertää varsin usein erilaisia uskomuksia, jotka eivät niinkään perustu faktoihin vaan henkilöiden kokemuksiin.

Esimerkiksi työyhteisössä voi olla tunne, ettei vuoroissa ole tarpeeksi osaajia, yksikössämme tehdään paljon ylitöitä tai joku kokee, etteivät hänen työ- tai vapaapäivätoiveensa mene koskaan läpi

Raporteista saatavan datan avulla saadaan uskomusten tueksi myös numeraalista tietoa. Datan avulla voidaan esimerkiksi tarkastella toteutuuko yksikössä vaadittu palvelutaso, eli mitoitus, tehdäänkö ylitöitä ja ketkä niitä tekevät tai miten poissaolot vaikuttavat kuormittavuuteen.

Tietojen (kokemus ja data) vertailu ja analysointi auttaa siis ymmärtämään, missä organisaatiossa ollaan ja miten saatuihin tuloksiin tulisi reagoida. 

wfm_raportointi_gif2_smallerfile

Seuraa dataa reaaliaikaisesti

Kun tieto on saatavissa reaaliaikaisesti, pystytään tilanteisiin reagoimaan heti ja aidosti estämään eskaloituminen.

Esimerkiksi äkilliset poissaolot vaikuttavat luonnollisesti organisaation tai yksikön työn tarpeen mitoitukseen. Reaaliaikaisen datan avulla saat tiedon heti, onko tarvetta vaikkapa sijaiselle.

Mikäli käytössä on myös työn- tai palveluntarvetietoa, vertaa järjestelmä sitä käytettävissä olevaan kapasiteettiin, eli osaajien määrään, ja ilmoittaa poikkeamista.

Sinun ei tarvitse enää vertailla työvuorolistoja ja tarvetilannetta papereista ja pähkäillä, onko tietoihin tullut muutoksia. Järjestelmästämme saat kaiken ajantasaisen ja tarvittavan tiedon silloin, kun sitä tarvitaan.

Mies_ja_nainen_Solveon.fi_Kuvituskuvia_1200x800

Seuraa päätösten vaikuttavuutta

Käytettävissä oleva data on kehittämisen ja päätöksenteon keskiössä.

Kun organisaatiosta saatava tieto laitetaan oikeaan hyötykäyttöön, sen avulla on mahdollista kehittää yksikön toimintaa sekä kokeilla kokonaan uusia toimintatapoja ja palveluja.

Data antaa myös varsin selvän kuvan siitä, miten erilaiset päätökset – kuten vaikkapa sijaiskielto – vaikuttavat mm. sairauspoissaoloihin, vuoronvaihtoihin, osaamisiin, ylitöihin ja erilaisiin korvauksiin. 

Nainen_konttorilla_Solveon.fi_Kuvituskuvia_1200x800

Ennakoi ja puutu asioihin tietoon pohjautuen

On ilmeisen tärkeää, että organisaatiossa pystytään näkemään ajantasaisesti, missä vaiheessa ollaan tällä hetkellä esimerkiksi suhteessa budjetoituun henkilötyömäärään.

Mikäli havaitaan selkeitä poikkeamia suunniteltuun, päästään helposti kiinni poikkeaman juurisyyhyn ja asiaan voidaan reagoida ennaltaehkäisevästi. Kahden kuukauden kuluttua asiaan palaaminen on jo myöhäistä, eikä peräpeiliin katsominen ole enää tätä päivää datan hyödyntämisessä ja johtamisessa.

Neuvottelu_Solveon.fi_Kuvituskuvia_1200x800

Viesti termien ja sovittujen raporttien avulla

Kun on tunnistettu, mitä tietoa tarvitaan, voidaan tehdä selkeät linjaukset ja tällä tavalla vakioida eri raportit ja termit. Näin varmistetaan, että organisaatiossa puhutaan samoista asioista ymmärrettävästi ja tieto on yhteismitallista.

Tavoitteena on välttää tilanteet, joissa eri yksiköissä tai osastoilla käytetään erilaisia termejä ja koodeja tai jokaisella on omat raporttinsa.

Yhteisten toimintamallien ja raporttien avulla saavutetaan ymmärrettävä organisaatiokieli.

On suositeltavaa, että tiedon keräämistä, analysointia ja jakamista sujuvoitetaan yhteisesti sovitulla tavalla, teknologiaa hyödyntäen. Tietoa voidaan myös vertailla ja yhdistää helpommin, kun termit ovat tuttuja, sovitut mittarit on testattu ja kunnossa, ja raportointikäytännöistä on sovittu yhteisesti.

Esimerkkejä työvoiman hallinnan ratkaisumme vakioraporteista

  • Henkilötasoiset työvuorolistat
  • Päivän resurssit vs. tehtävät työt
  • Poissaoloraportti
  • Henkilöstön saldoraportit
  • Ylityöraportti
  • Yksikön työvuorotaulukko
  • Valmiudet / osaaminen
  • Palkkatapahtumat
  • Lopputiliraportti
  • Enimmäistyöajan seuranta
  • Työaikaergonomia ja kuormittavuus
  • Lomalistat
  • Työn tarve
  • Jaksotunnit
  • Työajan tasoittumisraportti
  • Varhaisen välittämisen raportti
  • Sairauspoissaolotilastot
  • Vapaat työt (vailla tekijöitä)
  • Jaksosuunnittelun/-toteuman mukainen mitoitusraportti, esimerkiksi
    • Hoitajamitoitus
    • Palvelutasovaatimukset

Raportit

Tuottavat tietoa reaaliaikaisesti

Järjestelmämme tukee erilaisia toimialakohtaisia raportointivaatimuksia.

Toimivat erinomaisesti johtamisen työvälineenä

Raportoinnin avulla voidaan vastata kysymyksiin, kuten

  • Kuinka paljon tehdään ylitöitä tai kuinka paljon aikana syntyy erilaisia lisiä –  niin henkilö-, yksikkö- kuin organisaatiotasollakin.
  • Miten vuorotoiveet ovat toteutuneet (%)?
  • Miten työaika kohdistuu eri toiminnoille ja ketkä kaikki ovat osallistuneet yksikön eri toimintojen tekemiseen?
  • Vastaako työvuorosuunnitelmassa olevien henkilöiden osaaminen palvelutasovaatimuksia?
  • Miltä palvelutarpeen (työn tarve) toteutuminen näyttää tällä hetkellä?
  • Kuinka paljon suunnitelma ja toteuma poikkesivat toisistaan?
  • Miten yksikön mitoitus vastaa suunniteltua?
  • Mitä osaamista pitää kasvattaa, jotta palvelun tuottaminen olisi tehokkaampaa?
  • Kuinka paljon tehdään välitöntä / välillistä työtä?

 

Raportointi mahdollistaa faktoihin perustuvan päätöksenteon, suorituksen seurannan ja toiminnan kehittämisen. Se tarjoaa tärkeää tietoa, jonka avulla esihenkilöt ja johto voivat tehokkaasti ohjata organisaation toimintaa kohti asetettuja tavoitteita ja sen ylikin.