Choose language

Asiakastarina

TAYS Sydän­sairaala ottaa Numeronista kaiken irti

Sydansairaala-Olli-Pekka_Latvala Sydansairaala-Olli-Pekka_Latvala

TAYS Sydänsairaalassa työvuorot on jo vuosia suunniteltu Numeronilla. Nyt työkalun käyttö laajenee myös uuteen keskitetyn sijaishallinnan yksikköön. 

TAYS Sydänsairaala otti Numeronin käyttöönsä vuonna 2018. Järjestelmällä on tähän asti tehty työvuorosuunnittelua lähes 600 henkilölle, joista suurin osa on vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Numeronin pääkäyttäjänä on alusta alkaen toiminut palvelupäällikkö Tita Oinonen. 

Numeron otettiin käyttöön, kun aiemmin käytössä olleen järjestelmän ei koettu palvelevan  halutulla tavalla. Vanhaa työvuoro-ohjelmaa ei saatu toimimaan oikein käytössä olevan työehtosopimuksen kanssa, ja tarvittiin järjestelmä, joka huomioi sen paremmin.  

 

 

 

 

Sydansairaala_logo_large

 

HR_tiimi_Tita_Oinonen
“Olen saanut tosi nopeasti vastaukset ja tarvittaessa myös korjaukset.”

Tita Oinonen

TAYS Sydänsairaala

Numeron helpottaa sekä työvuoro­suunnittelua että työn­tekijöiden elämää

Nyt Numeron auttaa keskittämään työvuorosuunnittelua ja tarjoamaan eri yksiköiden työvuorosuunnittelijoille kokonaisvaltaisen näkymän koko TAYS Sydänsairaalan henkilöstön työtilanteeseen. Näin työvuoroja voidaan tarjota ensin omille työntekijöille, ja vasta sitten hakea tarvittaessa apua keikkatyöntekijöiltä. 

Numeronista on myös suora integraatio palkkaohjelmaan.

- On tärkeää, että palkat menevät oikein maksuun, Oinonen painottaa. 

Oinonen antaa kiitosta myös henkilöstölle suunnatusta OmaNumeronista. Sen ansiosta työntekijöiden ei tarvitse toimittaa palkanlaskentaan tietoa tehdystä työstä paperilla, vaan tunnit voi työaikaleimausten lisäksi kirjata suoraan järjestelmään tietokoneella tai puhelimella. Edellä mainittujen lisäksi Numeronissa on rajapinnat myös työterveyshuoltoon ja HR-järjestelmään.

Työntekijät näkevät kännykästään myös heille suunnitellut ja hyväksytyt työvuorot, joten heidän ei tarvitse tulla katsomaan niitä työpaikalle.

Ongelmatilanteissa Oinonen on luottanut olemassa oleviin ohjeisiin. Vastaukset ovat yleensä löytyneet niistä. Mutta toisinaan on tarvittu myös ihmisiltä eli Numeronin asiakastuelta apua. 

- Olen saanut tosi nopeasti vastaukset ja tarvittaessa myös korjaukset. Yleensä asiat ovat selvinneet jo saman päivän aikana. 

Tuttu työkalu taipuu tarvittaessa myös uuteen

Voi hyvin sanoa, että Numeron on yksi TAYS Sydänsairaalan henkilöstöhallinnon keskeisimmistä työkaluista. Nyt järjestelmä pääsee näyttämään kyntensä uudessa keskitetyn sijaishallinnan yksikössä, joka toimittaa jatkossa sijaisia viidelle eri osastolle. 

- Tätä yksikköä varten oltiin hankkimassa omaa työkalua. Kerroin, ettei tätä varten tarvita uutta järjestelmää. Myös keskitetyn sijaishallinnan voi hoitaa Numeronilla, Oinonen kertaa vuonna 2023 käytyjä keskusteluja.  

Oinosen valistuneisuus hyödytti koko organisaatiota. Ilman häntä olisi uudelle yksikölle todennäköisesti hankittu uusi järjestelmä, joka olisi vaatinut integraatioita ja manuaalista työtä. Nyt on selvitty sillä, että on koulutettu uusia ihmisiä käyttämään Numeronia. 

Oinosen mukaan Numeronin käyttö on todella yksinkertaista. 

- Töidenjärjestelyn näkymää on helppo silmäillä ja hahmottaa, ja työvoima on helposti siirrettävissä.

Alla olevasta kuvasta näkee, millainen näkymä työkalussa on. Kuvan alla kerrotaan, miten työvoimaa siirrellään eri yksiköiden välillä.

Laptop_Numeron2

Kuvan alaosassa näkyvät sijaishallinnan yksikössä työskentelevien työntekijöiden työvuorot (valkoiset palat). Yläosassa taas ovat ne viisi yksikköä, jotka voivat varata omaan käyttöönsä sijaisia. Jokaisella yksiköllä on oma värikoodinsa. 

Jos Hatanpään yksikköön (keltainen) tarvitaan iltavuoroon sijaista, vaihtaa työvuoron koordinoiva hoitaja jonkun sijaisyksikön työntekijän kohdalla näkyvän valkoisen iltavuoropalan keltaiseen. Näin kaikki työkalua käyttävät näkevät, että tämä työntekijä on varattu iltavuoroon Hatanpäälle. Tällöin tätä työntekijää ei enää voi varata minkään muun yksikön käyttöön.

Yksiköiden koordinoivat hoitajat on koulutettu Numeronin käyttöön. Koska työkalun käyttö on helppoa, ovat koulutukset olleet enintään puolen tunnin sessioita. Koulutuksista on tehty myös tallennuksia, jotta kolmivuorotyötä tekevät koordinoivat hoitajat ovat voineet katsoa koulutukset itselle sopivaan aikaan. 

HR_tiimi_Tita_Oinonen
“Numeronin käyttö on todella yksinkertaista. Töidenjärjestelyn näkymää on helppo silmäillä ja hahmottaa, ja työvoima on helposti siirrettävissä.”

Tita Oinonen

TAYS Sydänsairaala

Osaava pääkäyttäjä on organisaatiolle aarre

Visman Customer Success Managerin Marcus Svartbäckin mukaan TAYS Sydänsairaala on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeässä roolissa hyvä pääkäyttäjäosaaminen on. 

- Kun pääkäyttäjä osaa asiansa, on arki sujuvaa ja työkalusta pystytään ottamaan irti mahdollisimman paljon. Ja kuten TAYS Sydänsairaalan tapauksessa, säästetään myös rahaa ja aikaa, Svartbäck sanoo. 

- Pääkäyttäjän valveutuneisuuden ansiosta uutta yksikköä varten ei turhaan ostettu uutta työkalua. 

Svartbäck toivoisikin, että kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olisi kaiken aikaa kattava näkyvyys omien työntekijöiden työtilanteeseen. 

- Töissä tapahtuu aina välillä nopeita muutoksia, kuten yllättäviä sairaslomia. Hyvä työvoiman hallinnan työkalu mahdollistaa, että poissaolot voidaan paikata omin voimin ja hommat hoituvat. 

Case TAYS Sydänsairaala

Haaste:

Työvoimanhallinta oli siiloutunutta eikä eri yksiköillä ollut näkyvyyttä toistensa henkilökuntatilanteeseen. Tämän seurauksena saatettiin poissaolotilanteissa hankkia apua keikkatyöntekijöiltä, vaikka apua olisi ollut saatavilla myös omilta palkkalistoilta. 

Ratkaisu: 

Numeron auttaa keskittämään työvuorosuunnittelua ja tarjoamaan eri yksiköiden työvuorosuunnittelijoille kokonaisvaltaisen näkymän koko TAYS Sydänsairaalan henkilöstön työtilanteeseen. Työvuoroja voidaan tarjota ensin omille työntekijöille, ja vasta sitten varataan tarvittaessa keikkatyöntekijöitä. Näin säästetään selvää rahaa.

Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia Numeronista

lapsi-vanhempi-Solveon-1200x800

Numeron helpottaa työvuorosuunnittelua rovaniemeläisissä päiväkodeissa

Enää rovaniemeläisissä päiväkodeissa ei tehdä työaikasuunnittelua Excel-tiedostoilla. Aikaa ja vaivaa säästävä ratkaisu löytyi Numeron-järjestelmästä.

Ihmisia_toimistolla_keskustelemassa_Solveon_kuvituskuva_1200x800

Numeron automatisoi ja tehostaa Oral Hammaslääkäreiden työ­vuoro­suunnittelua

Tyuorosuunnittelussa ei enää tarvita ylimääräisiä Excel-tiedostoja tai muistivihkoja, sillö Numeronin avulla työvuorojen suunnittelu on huomattavasti automatisoidumpaa ja tehokkaampaa.

Numeron_Sote (1)

Siun sote siirtyi toimintalähtöiseen työvuorosuunnitteluun

Siun sotessa siirryttiin yksikkökohtaisesta työvuorosuunnittelusta ja työvoimanhallinnasta keskitettyyn ja toimintalähtöiseen suunnitteluun Numeronin avulla.

Numeron-asiakastarina-Treili-Leena-Lehtonen-1200x800

Case Treili Oy: Työ­vuoro­suunnittelusta kohti ennakoivaa työn suunnittelua

Sosiaalipalvelualan yritys Treili Oy otti työvoiman hallintajärjestelmä Numeronin käyttöön. Sen avulla työvuorosuunnittelun käytäntöjä on saatu kehitettyä ja automatisoitua niin, että vuorojen suunnitteluun kuluva aika on vähentynyt huomattavasti.