Ajankohtaista | Solveon

Miltä näyttää tuottavan työn tulevaisuus?

Kirjoittanut Paula Kalliokoski | 7.1.2025

Miten SaaS ja automaatioratkaisut auttavat organisaatioita kehittämään uusia toimintatapoja? Kuinka digitaalista muutosta tulisi johtaa?

Visma Aquilan kaupallinen johtaja Paula Kalliokoski tiivistää blogissaan Solveonin asiantuntijawebinaarin keskeiset opit.

Järjestimme joulukuussa Solveonin asiantuntijawebinaarin Tuottavan työn tulevaisuus. Kuvassa juontaja Mikko Joki-Korpela,
Jouko Pölönen ja Paula Kalliokoski.

Juuri nyt yritykset ja julkisen sektorin organisaatiot kohtaavat samankaltaisia haasteita: Miten tuottavuutta voidaan kasvattaa talouden asettaessa yhä tiukempia rajoituksia? Kuinka automaation hyödyt saadaan aidosti tukemaan toiminnan tehostamista? Ja toisaalta, miten tehdä kustannustehokkaita hankintoja tinkimättä laadusta?

Pohdimme webinaarissa yhdessä futuristi Elina Hiltusen sekä Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölösen kanssa, miten organisaatiot voivat hyödyntää dataa, automaatiota ja SaaS-teknologiaa kilpailukyvyn sekä kestävien toimintatapojen kehittämisessä.

Miten digitaalista muutosta tulisi lähestyä?

Digitaalisen muutoksen johtaminen vaatii selkeää suuntaa ja rohkeutta kyseenalaistaa vanhoja tapoja. Elina korosti webinaarissa avoimen keskusteluyhteyden merkitystä organisaation kaikilla tasoilla: kun digitaalisten työkalujen tavoitteet ja hyödyt kommunikoidaan selkeästi, ne nähdään helpommin työnteon mahdollistajina esteiden sijaan.

Avainasemassa ovat uteliaisuus ja jatkuva parantaminen – teknologian hyödyntäminen vaatii syvällistä ymmärrystä ja rohkeutta ottaa käyttöön uusia ratkaisuja.

 

Lisää tuottavuutta teknologialla?

Organisaatiot voivat teknologian avulla rakentaa omaa kasvupolkuaan, jossa yhteinen suunta ja jatkuvan parantamisen kulttuuri vievät kohti parempaa tuottavuutta.

Digitalisaation hyödyt realisoituvat, kun organisaation ydinprosessit ovat kunnossa ja jatkuvan parantamisen kulttuuri tukee muutosta, Jouko muistutti. Prosessien tehostaminen, helppokäyttöiset työkalut ja automatisointi paitsi vapauttavat henkilöstön aikaa olennaiseen, myös parantavat asiakaskokemusta. Esimerkiksi Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisella tämä näkyy Joukon mukaan:

  • henkilöstölle työvaiheiden selkeyttämisenä ja
  • asiakkaille nopeampana sekä laadukkaampana palveluna.

 

 

Teknologiassa voi myös piillä vastaus työvoimapulaan, jota demografiset muutokset kasvattavat. Työkalujen avulla organisaatiot voivat kasvattaa tuottavuutta, vaikka työntekijämäärä ei kasvaisikaan. Teknologian vastuullinen hyödyntäminen vaatii kuitenkin tarkkaa datan hallintaa, osaamista ja tietoturvakoulutusta, jotta tiedolla johtaminen ja päätöksenteko olisi luotettavaa.

Prosessien kehittämisen ja jatkuvan parantamisen apuna ovat tehokkaat työkalut

Valmiit ja jatkuvasti kehittyvät SaaS-ratkaisut automatisoivat ja tehostavat prosesseja ja tarjoavat arvokasta dataa strategisen päätöksenteon tueksi. Kun järjestelmä tehostaa arjen työtehtäviä, esimerkiksi automatisoimalla rutiinitehtäviä, se tuo konkreettista lisäarvoa organisaation toimintaan. Haastavassa taloustilanteessa valmiit SaaS-ohjelmistot auttavat myös tuomaan kustannussäästöjä, sillä organisaatiot voivat valita käyttöönsä juuri tarpeisiin vastaavat ominaisuudet.

Esimerkiksi sote-alalla reaaliaikainen tieto ja resurssien hallinta on kriittistä toiminnan sujuvuuden ja palvelun laadun kannalta. On tärkeää tietää, millaisia osaajia milloinkin on töissä ja paljonko asiakkaita tai potilaita tarvitsee hoitoa. SaaS-ratkaisut tarjoavat työkalun tiedon hyödyntämiseen ja resurssitarpeiden ennustamiseen, jolloin varmistetaan, että töissä on aina oikea määrä osaajia ja osaaminen vastaa tarvetta - näin huomioidaan myös henkilöstön hyvinvoinnin näkökulma.

Osalle organisaatioista siirtymä vakiointiin on varmasti suuri muutos, sillä ohjelmistojen juuret ovat usein olleet asiakaskohtaisessa räätälöinnissä. Solveonilla uskomme kuitenkin, että muutos tarjoaa mahdollisuuden kehittää toimintaa ketterästi ja entistä läpinäkyvämmin - yksi SaaS:in eduista onkin, että mukana tulevat testatut parhaat käytänteet, joiden avulla toiminnan kehittämisessä pääsee nopeasti liikkeelle.

Millaista osaamista organisaatioissa tarvitaan tulevaisuudessa?

Tulevaisuuden keskeisenä osaamisena webinaarissa nousivat esiin:

  • Digi- ja tietoturvaosaaminen - monimutkaistuvat toimitusketjut ja tietotulva tuovat haasteita muun muassa oikean tiedon tunnistamiseen.
  • Prosessijohtaminen - onnistunut teknologian käyttöönotto vaatii syvällistä ymmärrystä arjen prosesseista ja siitä, millaisia vaiheita niistä voidaan automatisoida.
  • Asiakasymmärrys - asiakaslähtöisyys edellyttää aitoa asiakkaan ymmärtämistä ja kykyä mukautua muuttuviin tarpeisiin, jolloin myös prosesseja voidaan kehittää asiakkaan arvon näkökulmasta.

Tulevaisuuden työn tuottavuus rakentuu teknologian ja osaamisen yhteispelistä

Digitalisaation ja automaation mahdollisuudet konkretisoituvat, kun organisaatiot uskaltavat kyseenalaistaa vanhoja toimintatapoja ja hyödyntää teknologian tuomia uusia ratkaisuja, jotka auttavat ennakoimaan tarpeita ja tukemaan jatkuvaa parantamista. Jos haluat kuulla lisää, miten Solveon-ohjelmistokokonaisuus voi tukea organisaationne ydintoimintoja, asiantuntijamme auttavat mielellään.